איך לשמור על בריאות הלב ?

איך לשמור על בריאות הלב ?

הממצאים בשנים האחרונות מצביעים על כך שבממוצע, מתרחשים בארץ יותר מ 20,000 מקרים של התקף לב בשנה. התקף לב הוא במילים אחרות מצב בו נגרם מסיבה כלשהי אוטם בשריר הלב. מקובל לחשוב שמחלות לבביות הן נחלתן של גברים בעיקר, אבל המחקרים מוכיחים שגם נשים לוקות במחלות לב כמעט באותם אחוזים, רק שאצלן זה מגיע קצת יותר מאוחר. לפי הסטטיסטיקות, הגיל הממוצע בו מתרחשים התקפי לב בקרב גברים הוא 64 ואצל נשים 74. אז מה עושים כדי לשמור על בריאות הלב ? מאיפה מתחילים? כושר ? תזונה נכונה ? זה לא פשוט לשנות הרגלים ואורח חיים מקצה לקצה, לכן אספנו עבורכם 5 טיפים פשוטים ששווים זהב ויכולים לעזור לכם לשמור על בריאות הלב כבר מעכשיו.

הימנעו מישיבה ממושכת

גם אם אתם מקפידים להתאמן ולעשות פעילות גופנית, לפחות פעמיים בשבוע או אפילו יותר, אבל במקביל אתם יושבים במקום אחד במשך רוב שעות היום, אתם עדיין בסיכון. ממחקרים שנעשו בארצות הברית, בהם נבחנו 800,000 גברים מעל גיל 45, עלה כי בקרב אלה שישבו במשך הזמן הארוך ביותר חלה עלייה של 147% בהתרחשויות קרדיוסליות ועליה של 90 אחוז במקרי המוות כתוצאה מאירועים אלה.

חשוב מאוד לנוע כמה שיותר במהלך היום, גם אם אופי העבודה שלכם הוא משרדי המצריך ישיבה ממושכת, הקפידו לקום ולהניע את הגוף כל רבע שעה- חצי שעה. אם במסגרת עבודכתם עליכם לבלות שעות בנסיעות, שימו לב כי ישיבה ממושכת, במיוחד בעת נסיעה, מעלה את הסיכון לפקקת ורידים, שעלולה להגדיל את הסיכון להיווצרות של קריש דם (תרומבוזה) שישבש את זרימת הדם ללב, יגרום לחסימת אחד העורקים הכליליים ולהפסקת זרימת הדם ללב.

הקפידו לישון בין 7 ל- 8 שעות בלילה

מחקרים בהם נבדקו 3,000 נשים וגברים מעל גיל 45, מצאו כי אלו שישנו פחות משש שעות בלילה, היו בסבירות גבוהה פי שניים ללקות בשבץ מוחי או בהתקף לב, בהשוואה לאנשים שישנו בין 6 ל- 8 שעות בלילה. על-פי החוקרים, במהלך הלילה מתרחשים תהליכים ביולוגים חשובים בתהליך תחזוקת הגוף, במידה ואנחנו ישנים לא מספיק שעות, לגוף אין מספיק זמן להשלים את כל התהליכים וזה יתבטא בגיל מבוגר יותר, במצבנו הבריאותי באופן כללי וכתוצאה מכך ממצב בריאות הלב שלנו.

הקפידו לישון מספיק שעות ואם אתם חשים בעייפות גם לאחר שישנתם מספיק שעות, כדאי ומומלץ לבדוק את העניין לעומק מכיוון שיכול להיות שהשינה שלכם מופרעת מסיבה כלשהי. יש לשים לב במיוחד למצב של דום נשימה בשינה, שעלול להעיד על בעייה עמוקה יותר ולטפל בעניין בהקדם כדי למנוע בעיות עתידיות וגם כדי ליהנות משינה איכותית יותר והאנרגתיות שתגיע בעקבותיה.

 

הימנעו מעישון פסיבי

על פי הממצאים הקיימים עד כה, הסיכון לחלות במחלות לב גבוה בכ- 25 עד 30 אחוז, בקרב אנשים שנחשפים לעישון פסיבי בבית או בעבודה. כלומר בסביבה הטבעית שלהם, על בסיס קבוע. במיוחד, כשמדובר במקרים של אנשים שסובלים מלחץ דם גבוה או כולסטרול גבוה בדם, מכיוון שהכימיקלים הנפלטים מעשן הסיגריות, מקדמים בקרב אנשים אלה יותר מאשר אצל אחרים, את התקדמות הרובד בעורקים שמוביל לחסימת העורקים הכליליים במהלך הזמן.

למרות שהמודעות לסכנה הכרוכה בעישון פסיבי, עלתה בשנים האחרונות וחוקקו תקנות שאוסרות לעשן במקומות ציבוריים רבים, יחד עם זאת, יכול להיות שיש בסביבתכם מעשנים ועליכם לעשות את כל מה שצריך על מנת לשנות את המצב. העישון שלהם פוגע בבריאותכם בצורה משמעותית לטווח הרחוק.

 

הקפידו לשמור על בריאות החניכיים

זה אולי יישמע לכם הזוי ולא קשור אבל מסתבר שבריאות השיניים והחניכיים משפיעה על בריאות הלב שלכם. נציין שעדיין נעשים מחקרים בנושא זה, יחד עם זאת, עולה כי חיידקים המעורבים במחלת חניכיים מעוררים את אותם גורמי סיכון למחלות לב. הסיבה לכך היא שהחיידקים עלולים לנוע למחזור הדם ולגרום לעלייה בחלבון C תגובתי שמשמש כסמן לדלקת בכל הדם. שינויים אלה עשויים לעלות את הסיכון לחלות במחלות לב ושבץ מוחי.

הקפידו על צחצוח שיניים פעמיים ביום לפחות והכי חשוב, הקפידו על ניקיון החניכיים באמצעות חוט דנטלי, פעם ביום לפני השינה.

 

הימנעו מצריכת שומן טרנס

שומן טרנס הוא שומן סינתטי ומעובד שעבר תהליך של הפיכה על ידי הקשיותו משומן בלתי רווי לשומן טרנס. ההקשייה הזו הופכת אותו למוצק, צמיג ודביק יותר וגורמת לו להידבק לעורקים ולכלי הדם. בנוסף, הוא עלול להוריד את הרמות הכולסטרול ה”טוב” בדם ולעלות במקביל את רמות הכולסטרול ה”רע” ולהפריע לתפקודן התקין של חומצות השומן הטבעיות.

תוכלו לבדוק בקלות אם המוצר שאתם שוקלים לרכוש מכיל שומן טרנס על ידי קריאה מהירה של טבלת הרכיבים בצדה האחורי של אריזת המוצר בתווית המזון. קחו בחשבון שישנם מוצרים מעובדים כמו: חטיפים, מוצרים מוכנים לחימום במיקרו ובצקים מוכנים, בהם רמת שומן הטרנס והנזק לגופנו גבוהים במיוחד.

תמיד העדיפו לצרוך מוצרים בצורה הכי קרובה לצורתם הטבעית, לא מוצרים שעברו תהליכים ארוכים בתנאי מעבדה, לפני שהגיעו אלינו לצלחת. צרכו יותר פירות, ירקות ושומן טבעי כמו אבוקדו, אגוזים, שקדים וכדומה.

 

לסיכום, יש כמובן עוד המון עקרונות בריאותיים הנוגעים לאורח חייכם ולהרגלים היומיומיים שניתן לשנות כדי לשמור על הבריאות בכלל, ובריאות הלב בפרט, אבל אם תתחילו עם יישום חמשת הכללים האלה, כבר עשיתם משהו גדול עבור הבריאות שלכם. זכרו שתמיד עדיף להתחיל בקטן עם הדברים הקלים ולהמשיך משם, מאשר לא להתחיל בכלל.

25 באוגוסט 2019 / by / in

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *